Nabór 1/2021
2021-07-12
Ogłoszenie o naborze wniosków nr 1/2021 z dnia 12.07.2021r.

OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW NR 1/2021 z dn.
12.07.2021r.
PODEJMOWANIE DZIAŁALNOŚCI
GOSPODARCZEJ
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Ujście
Baryczy”
działające na terenie gmin: Góra, Niechlów, Wąsosz
ogłasza
nabór wniosków o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w
ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz
Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Termin składania wniosków:
od 06 sierpnia 2021r.
do 20 sierpnia 2021r. od 8.00 do 15.00, przy czym w ostatnim dniu przyjmowania wniosków tj. 20
sierpnia 2021r. do godziny 12.00.
Miejsce składania wniosków:
Biuro Stowarzyszenia
LGD „Ujście Baryczy” – 56-200 Góra, ul. Armii Polskiej 11-13, I piętro, pokój
11.
Forma
wsparcia – premia w wysokości 100 000,00 zł, ryczałt
wypłacany w dwóch transzach: 80% po podpisaniu umowy, 20% po zrealizowaniu
operacji
Intensywność pomocy – 100%
Limit środków w ramach naboru –
110 810,71 euro
(443 242,84 zł po kursie indykatywnym
4zł/euro)
Zakres tematyczny naboru:
Rozwój przedsiębiorczości na obszarze
wiejskim poprzez podejmowanie działalności
gospodarczej
(w ramach zakresu, o którym mowa w § 2 ust.1 pkt 2 lit. a
Rozporządzenia MRiRW z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach
strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów
Wiejskich na lata 2014–2020 - Dz.U. 2015, poz. 1570 z późn. zm.).
Cele, przedsięwzięcia i wskaźniki z
LSR:
Cel ogólny 2: Zmniejszenie emigracji zarobkowej mieszkańców Ujścia
Baryczy
Cel szczegółowy 2.1:Tworzenie i utrzymanie miejsc pracy na obszarze Ujścia
Baryczy
Przedsięwzięcie: 2.1.1: Przedsiębiorczość w Ujściu
Baryczy
Uprawnieni wnioskodawcy:
Osoby fizyczne będące
obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, pełnoletnie, zamieszkałe na obszarze wiejskim
objętym LSR dla Ujścia Baryczy, spełniające wymagania zawarte w §3 i §4 Rozporządzenia Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach
strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów
Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. z 2015 r. poz.1570; z późniejszymi
zmianami).
Warunki udzielenia wsparcia obowiązujące w ramach
naboru:
1. Złożenie wniosku wraz z wymaganymi załącznikami w miejscu i terminie
wskazanym
w ogłoszeniu o naborze.
2. Operacja musi spełniać warunki
wskazane w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie
szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na
wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego
Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2015 r. poz.1570; z późniejszymi
zmianami).
3. Operacja musi spełnić warunki oceny zgodności z LSR.
4. Operacja
przyczyni się do realizacji celu ogólnego, szczegółowego i przedsięwzięcia LSR dla Ujścia Baryczy
przez osiąganie zaplanowanych w LSR wskaźników.
5. Operacja musi uzyskać minimalną liczbę
50 punktów – (max 90 pkt) w ocenie wg lokalnych kryteriów
wyboru.
Wymagane dokumenty:
• Formularz
wniosku o przyznanie pomocy wraz z kompletem załączników
• Formularz „Odniesienie do lokalnych kryteriów
wyboru”
Lokalne kryteria wyboru:
Lp./ Kryterium/ Punktacja/ Opis kryterium
1./ Wnioskodawca jest
osobą w trudnej sytuacji na rynku pracy - pochodzi z grupy defaworyzowanej: młodzież wkraczająca na
rynek pracy (do ukończenia 25 roku życia), kobiety mieszkające na wsi pozostające bez pracy, kobiety
powracające na rynek pracy, bezrobotni lub pozostający bez pracy min. 6 m-cy przed dniem złożenia
wniosku o przyznanie pomocy, osoby w wieku 50+ pozostające bez pracy, osoby
niepełnosprawne/
Tak – 20 pkt.
Nie – 0 pkt./
Kryterium preferuje
wnioskodawców reprezentujących grupy defaworyzowane na rynku pracy, szczególnie narażone na jej
utratę lub brak możliwości pozyskania nowej
Badane na podstawie informacji/oświadczenia
podmiotu ubiegającego się o pomoc
2./ Uruchamiana działalność jest dla
wnioskodawcy:
1. pierwszą,
2. kolejną, ale w okresie 2 lat
poprzedzających złożenie wniosku wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej/
1 – 10 pkt.
2 – 0
pkt./
Kryterium preferuje osoby wkraczające na rynek pracy, zakładające pierwszą
działalność.
3./ Uruchamiana działalność spełnia warunki innowacyjności
zgodnie z definicją LGD/
Tak – 10
pkt.
Nie – 0 pkt./
Kryterium preferuje operacje wprowadzające elementy
innowacyjne zgodnie z definicją LDG. Ocena na podstawie informacji w załączniku pn "Odniesienie do
lokalnych kryteriów wyboru".
4./ Uruchamiana działalność wprowadza
rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska naturalnego i/lub przeciwdziałające zmianom klimatu, co
ma odzwierciedlenie w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji (koszt bezpośrednio związany z
wprowadzeniem rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska naturalnego i/lub przeciwdziałających
zmianom klimatu został uwzględniony w zestawieniu rzeczowo – finansowym operacji)/
Tak, udział procentowy kosztu w kosztach całości inwestycji:
przekracza 10% – 10 pkt.
mieści się w
przedziale 5% – 10% – 5 pkt.
mieści się w przedziale 2% – 5% – 2
pkt.
poniżej 2% – 0
pkt.
Nie – 0 pkt./
Kryterium preferuje operacje wprowadzające rozwiązania
sprzyjające ochronie środowiska i/lub przeciwdziałające zmianom klimatu, zgodnie z katalogiem
wyznaczonym przez LGD w treści LSR (w procedurach wyboru operacji). Ocena na podstawie informacji w
załączniku pn "Odniesienie do lokalnych kryteriów wyboru". Premiuje się operacje o wyższych
nakładach na rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska i/lub przeciwdziałaniu zmianom
klimatu.
5./ Wnioskodawca jest członkiem LGD min. 6 m-cy przed złożeniem
wniosku i uczestniczy aktywnie w życiu stowarzyszenia w szczególności poprzez udział w walnych
zebraniach członków, w wydarzeniach realizowanych przez LGD (szkolenia, kursy, warsztaty, wydarzenia
edukacyjno – promocyjne), potwierdzone co najmniej 2 podpisami na liście obecności z ww. zadań/
Jest członkiem i uczestniczy – 10 pkt.
Nie jest
członkiem i uczestniczy – 5 pkt.
Jest członkiem i nie uczestniczy – 3 pkt.
Nie
jest członkiem i nie uczestniczy – 0 pkt./
Kryterium premiuje wnioskodawców będących aktywnymi członkami LGD
zaangażowanymi w działalność stowarzyszenia. Oceniane na podstawie list obecności oraz informacji
zawartej przez wnioskodawcę na wymaganym załączniku pn. „Odniesienie do lokalnych kryteriów
wyboru”
6./ Wnioskodawca uczestniczył w szkoleniach organizowanych przez
LGD z zakresu przedsiębiorczości i/lub korzystał z bezpłatnego bezpośredniego doradztwa świadczonego
przez pracowników biura LGD polegającego na pracy z wnioskiem (konsultacja pełnej dokumentacji
planowanej do złożenia w ramach naboru – wniosku wraz z załącznikami)./
Tak, uczestniczył w co najmniej jednym szkoleniu i co najmniej raz
korzystał z doradztwa – 10 pkt.
Tak, uczestniczył w
co najmniej jednym szkoleniu lub co najmniej raz korzystał z doradztwa – 5 pkt.
Nie – 0 pkt./
Kryterium premiuje wnioskodawców, którzy
uczestniczyli w szkoleniach organizowanych przez LGD
w zakresie przedsiębiorczości
oraz korzystających z bezpośredniego doradztwa świadczonego przez pracowników biura LGD.
Oceniane na podstawie list obecności na szkoleniach i rejestru doradztwa oraz informacji zawartej
przez wnioskodawcę na wymaganym załączniku pn. „Odniesienie do lokalnych kryteriów
wyboru”
7./ Wnioskodawca zobowiązuje się w okresie trwałości projektu
do rozpropagowania informacji o źródle finansowania operacji, w szczególności do zamieszczenia
logotypu LGD oraz innych zgodnie z księgą wizualizacji w miejscu ogólnie dostępnym w
przedsiębiorstwie./
Tak – 10 pkt.
Nie – 0 pkt./
Kryterium premiuje wnioskodawców, którzy w
sposób jasny będą informować społeczeństwo o źródłach finansowania operacji.
Badane
na podstawie oświadczenia/deklaracji podmiotu ubiegającego się o pomoc.
8./
Uruchamiana działalność wynika ze zdefiniowanych potrzeb środowiskowych (wynikających z analizy SWOT
obszaru)/
Tak – 10 pkt.
Nie – 0 pkt./
Kryterium odzwierciedla wyniki analizy SWOT
dla obszaru i premiuje działalność z zakresu: turystyki i rekreacji, promocji regionu, produktu
lokalnego, działalności prozdrowotnej. Oceniane na podstawie kodu PKD uruchamianej
działalności.
Tryb składania wniosków:
1. Wnioski o przyznanie pomocy
należy składać bezpośrednio w biurze LGD, przy czym bezpośrednio oznacza: osobiście albo przez
pełnomocnika (wymagany jest dokument potwierdzający pełnomocnictwo) albo przez osobę upoważnioną
(wymagany jest dokument potwierdzający upoważnienie) w miejscu i terminie wskazanym w ogłoszeniu,
tj. w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00 (za wyjątkiem dni ustawowo
wolnych od pracy), przy czym w ostatnim dniu przyjmowania wniosków tj. 20.08.2021 do godz.
12.00.
2. Wniosek o przyznanie pomocy sporządzony na aktualnym formularzu udostępnianym
przez LGD należy składać wraz z wymaganymi załącznikami w 2 egzemplarzach
papierowych
i wersjach elektronicznych na płytach CD (wraz z załącznikami, które
posiada wnioskodawca
w wersji elektronicznej), podpisany przez podmiot ubiegający
się o przyznanie pomocy lub pełnomocnika.
3. Należy przygotować sobie kopię wniosku w
wersji papierowej, na której zostanie potwierdzone złożenie wniosku do LGD. Pracownik Biura LGD
potwierdza przyjęcie wniosku umieszczając na każdym egzemplarzu: pieczęć LGD, datę i godzinę
złożenia wniosku, liczbę załączników, podpis przyjmującego wniosek oraz indywidualny numer sprawy
nadawany przez LGD.
4. O terminie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Biura LGD.
UWAGA – kolejność złożenia wniosków ma znacznie w sytuacji opisanej w Regulaminie Pracy Rady cytat:
„Rozdział VII § 31. Pkt. 6a. W przypadku uzyskania przez dwie lub więcej operacji takiej samej
liczby punktów, o kolejności na liście ocenionych operacji decyduje data i godzina złożenia wniosku
do LGD.”
5. Wniosek w wersji papierowej powinien być wypełniony elektronicznie oraz
wydrukowany, podpisany we właściwych miejscach, trwale spięty i umieszczony w skoroszycie bez tzw.
„koszulek”.
Miejsce, termin i tryb udzielanego doradztwa wnioskodawcom:
Bezpłatne
doradztwo w zakresie zasad wypełniania wniosków wraz z załącznikami prowadzone jest przez
pracowników Biura LGD „Ujście Baryczy” w biurze LGD (Góra, ul. Armii Polskiej 11 – 13, I piętro,
pokój 11).
UWAGA! Doradztwo jest
premiowane punktami podczas oceny wg lokalnych kryteriów wyboru.
Doradztwo w
zakresie opracowania wniosków wraz z załącznikami udzielane jest codziennie (w dni robocze) od godz.
8.00 do 12.00 po wcześniejszym umówieniu. Jednocześnie informujemy, że nie będzie możliwości
sprawdzania dokumentacji w ostatnim dniu naboru.
Za prawidłowe sporządzenie wniosku odpowiada
Wnioskodawca.
Formularze dokumentów
do pobrania (znajdują się pod niniejszym ogłoszeniem oraz pod linkiem: https://www.arimr.gov.pl/dla-beneficjenta/wszystkie-wnioski/prow-2014-2020/poddzialanie-192-wsparcie-na-wdrazanie-operacji-w-ramach-strategii-rozwoju-lokalnego-kierowanego-przez-spolecznosc.html):
II. Operacje w ramach poddziałania 19.2 w zakresie podejmowania
działalności gospodarczej (Premie)
1) Formularz wniosku o przyznanie
pomocy (wersja 4z)
• Wniosek o przyznanie pomocy (*.pdf)
• Wniosek o przyznanie pomocy (*.xlsx)
• Instrukcja wypełniania wniosku o przyznanie
pomocy
2) Biznesplan (wersja
4z)
• Biznesplan
(*.pdf)
• Biznesplan
(*.docx)
• Biznesplan - tabele finansowe:
7.1, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4 (*.xlsx)
• Informacje pomocnicze przy wypełniania
biznesplanu
3) Formularz umowy o przyznaniu pomocy (wersja 5z)
• Umowa o przyznaniu pomocy
(*.pdf)
• Załącznik nr 1 Biznesplan
(*.pdf)
• Załącznik nr 2 Wykaz działek
ewidencyjnych (*.pdf)
• Załącznik nr 3
Informacja monitorująca z realizacji biznesplanu/Informacja po realizacji
operacji
• Załącznik nr 4 Oświadczenie o
wyrażeniu zgody na zawarcie umowy
• Załącznik
nr 5 Oświadczenie o niepozostawaniu w związku małżeńskim / o ustanowionej małżeńskiej rozdzielności
majątkowej
• Załącznik nr 6 Informacja o
przetwarzaniu danych osobowych
4) Formularz wniosku o płatność (wersja 4z)
• Wniosek o płatność (*.pdf)
• Wniosek o płatność (*.xlsx)
• Instrukcja wypełniania wniosku o płatność
(*.pdf)
• Załącznik nr 2_wykaz faktur lub
dokumentów o równoważnej wartości dowodowej (*.xlsx)
• Załącznik nr 3 Sprawozdanie z realizacji Biznesplanu
(*.xlsx)
• Informacja pomocnicza przy
wypełnianiu sprawozdania z realizacji biznesplanu
5) Formularz informacji
monitorującej z realizacji biznesplanu / informacji po realizacji operacji (IMRB/
IPRO)
• Informacja monitorująca z realizacji
biznesplanu / Informacja po realizacji operacji (*.pdf)
• Informacja monitorująca z realizacji biznesplanu / Informacja po
realizacji operacji (*.xlsx)
• Informacja
pomocnicza przy wypełnianiu informacji monitorującej z realizacji biznesplanu / informacji po
realizacji operacji (*.pdf)
Miejsce udostępniania dokumentów:
Lokalna
Strategia Rozwoju Kierowanego przez Społeczność na lata 2016-2022, formularze wniosków o przyznanie
pomocy i instrukcje wypełniania wniosków oraz zasady udzielanego wsparcia dostępne są na stronie
internetowej Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Ujście Baryczy” – www.ujsciebaryczy.pl pod treścią
niniejszego ogłoszenia oraz na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego www.umwd.pl oraz Agencji
Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa – www.arimr.gov.pl .
Wykaz załączników do ogłoszenia:
Załącznik nr 1 –
Lokalna Strategia Rozwoju Kierowanego przez Społeczność na lata 2016-2022
Załącznik
nr 2 – Lokalne kryteria wyboru operacji
Załącznik nr 3 – Karta oceny
wstępnej
Załącznik nr 4 – Karta oceny wg lokalnych kryteriów wyboru
Załącznik nr
5 – „Odniesienie do lokalnych kryteriów wyboru”
Załącznik nr 6 – Procedura wyboru operacji
realizowanych przez podmioty inne niż LGD w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w
ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW
2014-2020
Załącznik nr 7 – Regulamin Pracy Rady
Załącznik nr 8 – Karta
Doradztwa
Załącznik nr 9 – Oświadczenie w sprawie przetwarzania danych osobowych
Wnioskodawcy będącego osobą fizyczną
Załącznik nr 10 – Oświadczenie Beneficjenta o zgodzie
na przekazywanie informacji
Załącznik nr 11 – Planowane do osiągnięcia
wskaźniki
WAŻNE ZALECENIA DLA WNIOSKODAWCÓW:
1. Wnioski o
przyznanie pomocy powinny być wypełnione elektronicznie. W sytuacji, kiedy dane pole we wniosku nie
dotyczy podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy – należy wstawić kreskę „-”, a w przypadku
danych liczbowych należy wstawić wartość „0,00”, chyba, że w instrukcji podano inaczej.
2.
W rubryce dotyczącej wnioskowanej kwoty pomocy należy podać 100 000 zł.
3. Wnioski wraz z
załącznikami powinny być kompletne, stanowić zwartą całość i być poukładane zgodnie z listą
załączników do wniosku (np. wpięte w skoroszyt lub segregator).
W celu sprawnego
przyjęcia wniosków oraz skrócenia czasu ich przyjmowania prosimy o ponumerowanie stron załączników
oraz nie wkładanie dokumentów do „koszulek foliowych”. Przyjmując wniosek pracownik biura LGD ma
obowiązek policzyć wszystkie dołączone do wniosku załączniki. Prosimy o uporządkowanie składanych dokumentów, co pozwoli
na sprawne ich policzenie, a co za tym idzie skrócenie czasu przyjmowania wniosków.
4. Do
wniosków należy dołączyć wymagane załączniki w wersji oryginalnej bądź przygotowane kopie
potwierdzone za zgodność z oryginałem w sposób opisany wyżej w części dotyczącej Trybu składania
wniosków (pkt.6). Należy pamiętać o dołączeniu płyty CD z wersją elektroniczną wniosku do każdego
egzemplarza wniosku.
5. Przypominamy, że we wniosku w INFORMACJI O ZAŁĄCZNIKACH należy
uwzględnić wszystkie dołączane załączniki. W pozycji INNE ZAŁĄCZNIKI DOTYCZĄCE OPERACJI należy
uwzględnić np. oferty cenowe, itp. W wierszu RAZEM należy podać sumę wszystkich dołączanych
załączników.
6. Przypominamy, że w celu weryfikacji przez LGD spełnienia kryteriów wyboru
Wnioskodawca powinien złożyć formularz „Odniesienie do lokalnych kryteriów wyboru” wraz z
załączonymi do niego wszelkimi dokumentami, oświadczeniami potwierdzającymi spełnienie danego
kryterium np. oświadczenie, że Wnioskodawca korzystał z doradztwa prowadzonego przez pracowników LGD
i/lub wziął udział w szkoleniu dotyczącym konkursu; załączniki potwierdzające spełnienie kryteriów
wyboru w zakresie przynależności wnioskodawcy do grupy defaworyzowanej - zaświadczenie z PUP,
oświadczenie o statusie wnioskodawcy na rynku pracy oraz dokumenty potwierdzające niepełnosprawność;
dokumentacja techniczna, ekspertyzy, opinie potwierdzające innowacyjność bądź rozwiązania
sprzyjające ochronie środowiska naturalnego i/lub przeciwdziałające zmianom klimatu,
itp.
7. W związku z tym, że wnioski są przyjmowane w godz. 8.00-15.00, a przyjęcie
dokumentów jednego wnioskodawcy zajmuje nawet do kilkudziesięciu minut, zalecamy nie zwlekanie ze
złożeniem wniosku do ostatniego dnia naboru, który upływa 20.08.2021r. o godz. 12.00. W sytuacji,
gdy w ostatnim dniu naboru (20.08.2021) tuż przed godz. 12.00 stawi się w biurze kilku beneficjentów
- otrzymają oni od pracowników biura tzw. „numerki”, które wyznaczą kolejkę do składania wniosków.
Wnioski przyniesione w dniu 20.08.2021 po godzinie 12.00 zostaną uznane za niezłożone w
terminie.
8. Wnioskodawca może wycofać wniosek na każdym etapie procedowania. Podstawą
wycofania wniosku jest pisemne zawiadomienie LGD o tym fakcie, zgodnie z Procedurą wyboru
operacji realizowanych przez podmioty inne niż LGD w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie
operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW
2014-2020.
9. Wnioski będą oceniane na podstawie:
1) Karty weryfikacji wstępnej
(zgodności z LSR) – aby wniosek został poddany dalszej procedurze wszystkie kryteria, które dotyczą
wniosku muszą być spełnione!
2) Karty oceny operacji według lokalnych kryteriów wyboru –
aby wniosek uzyskał dofinansowanie musi osiągnąć minimalną liczbę punktów oraz zmieścić się w
limicie dostępnych w danym naborze środków! W przypadku dużej ilości wniosków spełniających warunki
wsparcia, o możliwości uzyskania dofinansowania decyduje miejsce na liście
rankingowej.
10. Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy konieczne jest
uzyskanie wyjaśnień lub dokumentów niezbędnych do oceny zgodności operacji z LSR, wyboru operacji
lub ustalenia kwoty wsparcia, LGD jednokrotnie wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do
złożenia wyjaśnień lub dokumentów w terminie 7 dni. W przypadku, gdy wnioskodawca w określonym
terminie nie złoży wyjaśnień bądź dokumentów lub złożone wyjaśnienia, dokumenty są niewystarczające,
a pewne okoliczności nadal budzą wątpliwości, LGD uzna je za nieudowodnione. Ciężar udowodnienia
faktu spoczywa na wnioskodawcy, który z tego faktu wywodzi skutki prawne.
11. Wnioski
wybrane przez LGD są przekazywane do Urzędu Marszałkowskiego, który może jednokrotnie zwrócić się do
Wnioskodawcy o uzupełnienie braków w termie 7 dni, tj. poprawienie oczywistych omyłek bądź
wyjaśnienie wątpliwości. W związku z tym ważne jest jak najlepsze przygotowanie kompletnego wniosku
i wszystkich załączników.
12. Limit dostępnych środków w ramach naboru ustalony jest w
kwocie euro. Zgodnie z zasadami po wyborze przy określeniu, które operacje mieszczą się w limicie
środków, zostanie on przez LGD przeliczony po kursie stałym 4zł/euro. Jednakże ostatecznie zostanie
on przeliczony przez Zarząd Województwa po kursie bieżącym (kurs wymiany euro do złotego,
publikowany przez Europejski Bank Centralny z przedostatniego dnia pracy Komisji Europejskiej w
miesiącu poprzedzającym miesiąc dokonania obliczeń).